Axfoundations baljväxtfärs växer till sig hos nya Färsodlarna

2021-02-23

Pressmeddelande 2021-02-23: Nu släpps Axfoundations prisbelönta baljväxtfärs gjord på svensk sötlupin, åkerböna och gråärt till en bredare marknad. Efter produktutveckling i rekordfart lämnar Axfoundation över ytterligare uppskalning till Färsodlarna, en uppstickare inom svenskt växtbaserat protein.

– Axfoundations ambition med att utveckla en helt svensk baljväxtfärs var att bidra till en ökad efterfrågan på svenska baljväxter, och samtidigt bidra till minskad konsumtion av icke hållbart producerat kött. Vi har bevisat att det går – nu är det dags att lämna över stafettpinnen till en kommersiell aktör som kan ta färsen vidare in i ännu fler svenska kök, säger Madeleine Linins Mörner, programansvarig för Framtidens mat på Axfoundation.

Idén till Svensk Baljväxtfärs föddes på Torsåker gård, Axfoundations testgård och utvecklingscentrum utanför Upplands Väsby i Stockholm. Tillsammans med handel, kockar och lantbrukare utvecklade Axfoundation innovationen från böna till färdig produkt. Resultatet blev en baljväxtfärs gjord helt på svenska råvaror och därmed utan soja, en färs som det senaste året fått genomslag med ökade volymer i både dagligvaru- och restaurangbranschen.

Framgångarna väckte uppmärksamhet och under 2020 tilldelades Axfoundation priset Årets hållbarhetsinitiativ för sina satsningar inom Framtidens mat. För att nu möjliggöra ytterligare uppskalning till en bredare marknad lämnar Axfoundation som icke-vinstdrivande aktör över den fortsatta kommersialiseringen till det nystartade bolaget Färsodlarna.

Torsåker gård, Axfoundations testgård och utvecklingscentrum för framtidens hållbara livsmedelsproduktion.

Torsåker gård, Axfoundations testgård och utvecklingscentrum för framtidens hållbara livsmedelsproduktion.

– Vi är mycket stolta över att ta över ägarskapet för denna unika innovation. Vårt mål på Färsodlarna är att ge människor tillgång till fantastisk, god, växtbaserad mat som är lätt att tillaga. Då gör vi det enkelt och gott att minska sitt klimatavtryck. Vår första produkt är Svenskodlad Färs som lanseras i dagligvaruhandeln i mitten av mars, berättar Oddgeir Hole, VD, Färsodlarna.

I genomsnitt äter vi i Sverige 700 gram rött kött i veckan. För att äta en hälsosam kost inom planetens gränser bör konsumtionen minska till 0-200 gram, enligt forskarna bakom EAT Lancet-rapporten. Det krävs också en tiofaldig ökning av baljväxtkonsumtionen. Marknaden för växtbaserade alternativ växter kraftigt i Sverige, men andelen proteinprodukter baserade på svenska råvaror har hittills varit låg. Istället dominerar importerad soja, en gröda ofta förknippad med hög miljö- och klimatpåverkan. Många konsumenter vill äta rätt, men tycker det är krångligt att göra hållbara val i butikshyllan.

– Vi vet att det är en utmaning att ställa om. Därför ville vi underlätta för familjer att hitta ett hållbart, gott och näringsrikt alternativ till köttfärsen, det kött vi äter allra mest i Sverige. Resultatet blev en färs som innehåller svensk sötlupin, gråärt, åkerböna, resterna från rapsoljeproduktion, och lite salt. Inget mer, berättar Madeleine Linins Mörner, Axfoundation.

Enligt Maria Smith, generalsekreterare för Axfoundation, är övergången till en kommersiell partner en naturlig del i Axfoundations arbetsmodell.

– Axfoundations styrka ligger i att tillsammans med hela värdekedjan identifiera utmaningarna, utveckla en praktisk lösning och bevisa att affärsmodellen funkar. Sedan lämnar vi som icke-vinstdrivande organisation över för vidare uppskalning. Nu är det dags att ta oss an nya utmaningar inom framtidens mat, men också inom cirkulär ekonomi och hållbar produktion och konsumtion, säger Maria Smith, Generalsekreterare, Axfoundation.

Framöver säljs baljväxtfärsen av Färsodlarna under varumärket Svenskodlad Färs till konsument, och som Svensk Baljväxtfärs till restauranger och offentliga kök via Grönsakshallen Sorunda och Martin & Servera.

Fakta om svensk köttkonsumtion och växtbaserat protein:

  • Marknaden för växtbaserade proteinprodukter har vuxit med nästan 16 procent per år de senaste tre åren. (Macklean)
  • Andelen svenska råvaror i de växtbaserade proteinprodukter som finns på marknaden är liten. Istället dominerar importerad soja. (Macklean)
  • Den svenska baljväxtfärsen består av svensk sötlupin, åkerböna, gråärt, rester från rapsoljeproduktion och lite salt.
  • Endast 2% av all odlingsmark i Sverige används för baljväxter. 80% av den svenska baljväxtproduktionen går till foder, 3% av skörden hamnar på svenska tallrikar. (Jordbruksverket)
  • Svensken äter nästan 70 procent mer kött idag än för 60 år sedan, men en minskning har setts de senaste tre åren. (Naturvårdsverket)
  • I Sverige konsumeras i genomsnitt 700 gram rött kött (råvikt av nöt, gris, lamm) i veckan. (Jordbruksverket)
  • EAT Lancet-rapporten rekommenderar 0-200 gram rött kött per vecka för att äta en hälsosam kost inom planetens gränser. Samtidigt rekommenderas en tiofaldig ökning av baljväxtkonsumtionen. (EAT Lancet)

Kontakt

Aktuellt inom Framtidens mat

Våra projekt inom Framtidens mat