Digital kommunikatör med kreativ höjd

2022-08-29

Är du en kommunikatör med kreativ höjd och riktigt vass på sociala medier och webb? Har du ett genuint intresse av digitala plattformar, örat mot marken när det gäller användarnas digitala beteende och kan sätta en digital strategi som tar Axfoundations kommunikation till nya höjder? Hanterar du vant foto, film och infografik från start till mål? Vill du arbeta konkret och praktiskt för ett mer hållbart samhälle? Då kanske just du är vår kollega!

Om Axfoundation

Axfoundation är en fristående, icke vinstdrivande verksamhet som arbetar konkret och praktiskt för ett hållbart samhälle. Vi tror på företagande som förändringskraft och på breda samarbeten med relevanta aktörer i samhället. Vi vill skapa verklig förändring. Inspirera människor som kommer i kontakt med det vi gör att agera för en hållbar värld, tillsammans med oss eller på egen hand. Axfoundations kommunikation spelar en central roll för att inspirera, sprida goda exempel och påverka såväl näringsliv som beslutsfattare.

Axfoundation arbetar med hållbarhet utifrån ett helhetsperspektiv, där miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet överlappar varandra. Inom Axfoundations tre programområden innoverar och accelererar vi hållbara lösningar som berör sakerna vi köper, maten vi äter och resurserna vi nyttjar. Programområdena är: Hållbar produktion och konsumtion, Framtidens mat och Cirkulär ekonomi.

Det här är din roll på Axfoundation

I rollen som Digital kommunikatör ansvarar du tillsammans med Kommunikationsansvarig för att utveckla och driva Axfoundations närvaro i digitala kanaler. Du ansvarar för såväl innehållsproduktion som analys och strategi när det gäller sociala medier, webb och nyhetsbrev. När det gäller webb agerar du även beställare gentemot webbyår. Vidare kommer du att bli delaktig i vissa strategiska utvecklingsprojekt inom Axfoundation samt stötta våra projektledare genom att utveckla, implementera och följa upp kommunikationsplaner. Betoning på uppdraget är att arbeta operativt med varierande kommunikativa insatser.

Axfoundation arbetar entreprenöriellt och i ett snabbt förändringerligt landskap. Därmed finns stora möjligheter att vara med och forma rollen tillsammans med Kommunikationsansvarig.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Planera, publicera, analysera och optimera Axfoundations närvaro på axfoundation.se, via nyhetsbrev och sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram och LinkedIn
  • Skapa innehåll till sociala medier (film, foto, infografik, copy)
  • Grafisk formgivning av exempelvis rapporter
  • Tillsammans med kommunikationsansvarig kontinuerligt utveckla och implementera strategin för digitala kanaler
  • Stötta Axfoundations projektledare i kommunikationsplanering och genomförande av kommunikationsaktiviteter

Om dig

Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom kommunikation, journalistik eller digital marknadsföring och några års arbetslivserfarenhet från liknande roller. Vi tror att du är en handlingskraftig doer som är flexibel och trivs med att anpassa dig i en föränderlig kontext. Du är van att analysera målgrupper, beteenden och resultat – och van vid att anpassa den digitala strategin därefter. Du är trygg i ditt självledarskap och tar stort eget ansvar samt prioriterar löpande.

Du är nyfiken, innovativ och modig och vill ständigt utveckla dig själv. Du har ett genuint intresse av plattformar för sociala medier, håller dig uppdaterad inom den senaste utvecklingen, och har örat mot marken när det gäller användarnas digitala beteende. Tidigare erfarenhet från hållbarhetsområdet är meriterande, men ett personligt intresse för hållbar produktion, konsumtion och mat är minst lika betydelsefullt.

Axfoundation strävar efter att anställa människor med olika bakgrund och värdesätter den kunskap och erfarenhet detta medför.

För att snabbt vara på banan i rollen tror vi att du har:

  • Goda kunskaper i Adobe eller liknande för produktion av film, foto, infografik, rapporter (exempelvis InDesign, Photoshop, Illustrator, Premiere Pro)
  • Tidigare erfarenhet av att arbeta i CMS-system, med fördel i WordPress
  • Erfarenhet av nyhetsbrev och uppföljning, exempelvis via Mailchimp
  • Goda kunskaper i analysverktyg som Google Analytics
  • Goda kunskaper i SEO-optimering av webbplatser, både tekniskt och innehållsmässigt
  • Grundläggande kunskaper inom annonsering i sociala mediekanaler

Detta kan Axfoundation erbjuda

En framåtlutad arbetsplats med kollegor som besitter en bred kompetens inom hållbarhetsfrågor och med en tydlig ambition att driva verklig förändring genom kommunikation. Organisationen andas mod och entreprenörskap i ett klimat som är samarbetsinriktat och bygger på tillit till varandra.

Övrigt

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast möjligt. Tjänsten är placerad på Axfoundations kontor på Östermalmsgatan 40 i Stockholm. Personen som anställs kommer att rapportera till Kommunikationsansvarig för Axfoundation. Axfoundation tillämpar provanställning.

Axfoundation tror på betydelsen av det fysiska mötet för att möjliggöra samarbete, relationsbyggande, kreativitet och lärande samtidigt som vi erbjuder möjligheten att variera arbete på kontoret med arbete hemifrån.

Din ansökan

Vi tar emot ansökningar så länge annonsen är publicerad, vill du dröja så vänta inte längre än till 3 oktober.

Skicka din ansökan till och ange ”Ansökan kommunikatör” i ämnesraden. Vi ser gärna att din ansökan innehåller:

  • CV
  • Kort personligt brev
  • En litet urval arbetsprover som visar dina erfarenheter från digitala kanaler och exempelvis copy, foto, film, infografik och rapportproduktion

Vid frågor om tjänsten, vänligen kontakta kommunikationsansvarig Linda Andersson.

Aktuellt inom Axfoundation