Vi söker: Digital kommunikatör som vill jobba med hållbarhet

2024-02-22

Här är den. Rollen som ger dig möjlighet att jobba med kommunikation i sociala medier och på webb för att bidra till en hållbar värld. Vi på Axfoundation letar efter en kreativ och vass kommunikatör som gillar digitala plattformar och sätter användaren i fokus. Välkommen till en nytänkande och snabbrörlig arbetsplats med kunniga, engagerade och generösa kollegor! Här finns goda möjligheter att utvecklas och ta ansvar. Ansök senast 15 mars här!

Som digital kommunikatör ansvarar du för att utveckla och driva Axfoundations närvaro i digitala kanaler. Du jobbar operativt med innehållsproduktion och strategiskt tillsammans med kommunikationschef med analys och kanalstrategi när det gäller sociala medier, webb och nyhetsbrev. Målgrupperna är företag, forskare och beslutsfattare.

Som digital kommunikatör på Axfoundation kommer du att:

  • Planera, publicera, analysera och optimera Axfoundations närvaro i de egna kanalerna
  • Skapa innehåll till sociala medier, nyhetsbrev och webb från start till mål (rörligt, foto och text)
  • Tillsammans med kommunikationschef kontinuerligt utveckla och implementera strategin för digitala kanaler
  • Ansvara för Axfoundations webb och ha löpande dialog med webbyrå

Vi tror att du:

  • Har relevant utbildning inom kommunikation, digital marknadsföring eller journalistik
  • Har erfarenhet från liknande roller
  • Är van att analysera målgrupper, beteenden och resultat – och anpassa den digitala strategin därefter
  • Tar stort eget ansvar och prioriterar löpande
  • Får saker gjorda
  • Trivs med en föränderlig kontext
  • Skriver lika bra på svenska som på engelska

Vi hoppas också att du är nyfiken, innovativ och modig och att du vill utvecklas. Om du har tidigare erfarenhet från hållbarhetsområdet blir vi förstås glada, men ett personligt intresse för området väger minst lika tungt.

För att snabbt komma in i rollen har du antagligen:

  • Goda kunskaper i Adobe eller liknande för produktion (till exempel Premiere Pro, Photoshop, InDesign, Illustrator)
  • Erfarenhet av att fotografera och filma för sociala medier
  • Tidigare erfarenhet av att arbeta i ett CMS, gärna WordPress (meriterande är erfarenhet av att beställa från webbyrå)
  • Erfarenhet av nyhetsbrev och uppföljning, via Mailchimp eller ett liknande system
  • Goda SEO-kunskaper
  • Tidigare erfarenhet av Meta Business Suite
  • Goda kunskaper inom annonsering i sociala medier
  • En riktigt vass penna när det gäller såväl kortare copy till längre artiklar

Om jobbet

  • Omfattning: Tillsvidareanställning på heltid med provanställning
  • Start: Snarast möjligt enligt överenskommelse
  • Arbetsplats: Axfoundations kontor på Östermalmsgatan 40 i Stockholm samt på Torsåker gård, vårt utvecklingscentrum strax utanför Upplands Väsby.

Axfoundation tror på betydelsen av det fysiska mötet för att möjliggöra samarbete, relationsbyggande, kreativitet och lärande samtidigt som det finns möjlighet att variera arbete på våra kontor med arbete hemifrån.

Kommunikationschef Linda Andersson berättar:

”Axfoundation är en fristående, icke vinstdrivande verksamhet som arbetar konkret och praktiskt för ett hållbart samhälle. Vi har en tydlig ambition att driva verklig förändring genom kommunikation. Organisationen andas mod och entreprenörskap i ett klimat som är samarbetsinriktat och bygger på tillit till varandra.”

”Vi tror på företagande som förändringskraft och på breda samarbeten med relevanta aktörer i samhället. Vi vill inspirera människor som kommer i kontakt med det vi gör att agera för en hållbar värld, tillsammans med oss eller på egen hand. Axfoundations kommunikation spelar en central roll för att inspirera, sprida goda exempel och påverka såväl näringsliv som beslutsfattare.”

”Axfoundation arbetar med hållbarhet utifrån ett helhetsperspektiv, där miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet överlappar varandra. Inom Axfoundations programområden Framtidens mat och Framtidens material innoverar och accelererar vi hållbara lösningar som berör sakerna vi köper, maten vi äter och resurserna vi nyttjar.”

Rekryteringsprocess

Sista ansökningsdag 15 mars men sök gärna redan idag. Vi intervjuar löpande under våren 2024 och tillsätter så snart vi har hittat rätt!

Skicka din ansökan med CV till . Ange ”Digital Kommunikatör” i ämnesraden. Det är valfritt att skicka med ett personligt brev.

Axfoundation strävar efter att anställa människor med olika bakgrund och värdesätter den kunskap och erfarenhet detta medför.

Kontakt

Alla projekt

Aktuellt