Webbinarium: Så förändrar digitala produktpass framtidens second hand-marknad
2025.05.25

- Datum: 12 juni
- Tid: 09:00 – 10:00
- Plats: Digitalt
- Pris: Kostnadsfritt
- Språk: Svenska
- Målgrupp: Målgruppen för webinariet är varumärken, företag på andrahandsmarknaden och andra aktörer som påverkas av digitala produktpass (DPP). Du som deltagre vill förstå hur DPP kan förbättra spårbarhet, öka transparens och skapa nya affärsmöjligheter genom hållbara affärsmodeller.
Hur kan företag skapa nya affärsmöjligheter genom att implementera digitala produktpass? Och hur kan det bli en viktig faktor för att bygga långsiktigt värde?
I detta webinar tar vi nästa steg i utvecklingen av The Fiber Traceability Initiative (FTI). Tillsammans har GS1 Sweden, Axfoundation, VirtualRouteZ och Filippa K redan skapat en digital spårbarhetslösning, baserad på GS1-standarder, för att följa ullens resa från farm till färdig produkt. Nu vidareutvecklar vi FTI och fokuserar på nästa avgörande komponent: digitala produktpass som en möjliggörare i vidareförsäljning av kläder på andrahandsmarknaden.
Genom att implementera GS1-standarder kan företag effektivt dela och hantera produktdata, vilket öppnar upp för nya möjligheter i återförsäljning, second-hand-marknader och cirkulära affärsmodeller. Digitala produktpass ger inte bara transparens, utan skapar också värde genom att stärka varumärken, bygga kundlojalitet och möjliggöra en mer hållbar konsumtion. Detta kan resultera i ökad försäljning, bättre kundrelationer och en mer effektiv affärsmodell för alla parter.
Talare
- Staffan Olsson, Head of Public Affairs, GS1 Sweden
- Karolin Catela, Standard Specialist, GS1 Sweden
- Elsa Sidemo, Technology Strategy Analyst, Accenture
- Johannes Kuhlin, Strategy Consultant, Accenture
- Olivia Sjöberg, Senior Sustainability Controller, Filippa K
- Stina Behrens, Project Manager Future Materials, Axfoundation
Vad får du med dig?
- Konkret förståelse för hur digitala produktpass kan skapa långsiktigt värde för varumärken och aktörer på andrahandsmarknaden.
- Kunskap om hur standardiserad datahantering öppnar upp nya affärsmöjligheter.
- Insikter i hur spårbarhet och digitala produktpass kan bidra till ökad kundlojalitet och en mer transparent affärsrelation.