Frågor & Svar om digitala produktpass
2025.06.23

Digitala produktpass är inte bara ett verktyg för hållbarhetsdata, de kan bli en drivkraft för nya affärsmodeller.
Vad är ett digitalt produktpass?
Digitala produktpass (DPP) är en form av digital identitet som kopplas till varje enskild produkt. DPP ska innehålla information om produktens hållbarhet, återvinningsbarhet, ursprung, kemiskt innehåll m.m.
Vad är poängen med DPP?
DPP är ett verktyg för hållbarhetsdata och tillhandahåller strukturerad, spårbar och tillförlitlig information om produkter genom hela deras livscykel. DPP är en central möjliggörare för cirkulär ekonomi.
Vad innehåller DPP för data?
DPP ger information om produktens ursprung, tillverkningsprocess, koldioxidavtryck och innehåll. Även användardata kan ingå i digitala produktpass, till exempel information om reparationsmöjligheter, reservdelar, återvinning och återförsäljning.
Vad är all denna data bra för?
Tillgång till tillförlitlig data kan vara en drivkraft för nya affärsmodeller. När lagstiftningen nu skärps i EU blir DPP inte bara en nödvändighet utan även en möjlighet. Företag kan använda DPP för att skapa affärsvärde genom ökad transparens, nya intäktsströmmar och effektivare cirkulära flöden med bas i digitala lösningar.
Exempel på hur DPP kan understödja transformationen från linjär till cirkulär ekonomi:
1. Förlängd livslängd genom reparation och återbruk
- Reparation och återbruk förenklas genom DPP, som förmedlar information om produktens komponenter, material, och reparationsanvisningar. Därigenom förlängs produkters livslängd.
- Informationen gör det möjligt för reparatörer, användare och återförsäljare att enkelt förstå hur produkten kan underhållas eller återanvändas.
- DPP underlättar en marknad för second hand med verifierade produktdata (t ex skick och tidigare reparationer).
2. Effektiv återvinning och resursåterföring
- DPP inkluderar information om materialinnehåll och förekomst av farliga ämnen och hjälper återvinningsföretag att sortera material korrekt, undvika kontaminering och maximera återvinningsgraden.
3. Cirkulär design och transparens i värdekedjan
- Ger designteam och producenter feedbackdata om produkters prestanda och återvinningsbarhet.
- DPP fungerar som ett verktyg för att designa produkter som är enklare att demontera, återanvända eller uppgradera.
- Underlättar leverantörsansvar genom att visa var material kommer ifrån och under vilka villkor de producerats.
4. Stöd för affärsmodeller inom cirkulär ekonomi
- Möjliggör produkt-som-tjänst, leasing och uthyrningsmodeller genom att:
o Föra register över ägande, användning, skick.
o Underlätta återtag och spårning. - Bidrar till riskminimering och tillit mellan aktörer i cirkulära flöden.
- Skapar nya intäktsströmmar, exempelvis genom att varumärken kan få en andel av vidareförsäljningen av sina produkter i andrahand (s.k. “resale royalty”), vilket gör cirkulära modeller mer ekonomiskt attraktiva.
Vilken lag reglerar DPP?
Lagen är ännu inte fullt implementerad (2025), men den är under framväxt inom ramen för EU:s lagstiftning om hållbar produktpolitik. Den huvudsakliga rättsakten som kommer att reglera DPP är Ekodesignförordningen för hållbara produkter (ESPR), som syftar till att införa regler för hållbar design av nästan alla produkter på EU-marknaden.
Vilka produkter kommer att ha DPP?
DPP kommer att krävas på ett brett spektrum av produkter som exempelvis textilier, elektronik och byggmaterial. DPP kommer att specificeras i så kallade delegerade akter och genomförandeakter som EU-kommissionen antar efter att förordningen träder i kraft. Textilprodukter förväntas bli en av de första produktgrupperna med DPP-krav. Elektronik och batterier har redan liknande krav enligt andra rättsakter, t.ex. Batteriförordningen (EU) 2023/1542.
Hur görs datan i DPP tillgänglig?
Datan skapas, uppdateras och görs tillgängligt digitalt via t.ex. QR-koder, RFID eller andra tekniska lösningar.
Gäller de unika identiteterna produktkategorier eller enskilda exemplar av produkten?
Det beror på produktkategori. Produkter som behöver hanteras under sin livslängd kommer i många fall behöva identifieras på individnivå, medan det för förbrukningsprodukter kommer att vara tillräckligt med produktnivå eller batchnivå.
Vilka projekt i Sverige utvecklar DPP för textilbranschen?
- The Fiber Traceability Initiative utvecklar en första lösning på en digital, spårbar ullvärdekedja baserad på konkurrensneutrala globala standarder.
- Trace4Value är ett större svenskt projekt under ledning av RISE i samarbete med näringsliv och offentlig sektor. Det syftar till att utveckla digitala identiteter för produkter inom textil, elektronik och bygg.
- Projektet TrusTrace (delprojekt inom Trace4Value) omfattar textilprodukter.
- I det EU-finansierade projektet CIRPASS utvecklas prototyper till DPP inom tre kategorier, varav textilier är en.
- Swedish Textiles Initiative for Climate Action (STICA) arbetar för att minska klimatpåverkan i textilsektorn, inklusive spårbarhetslösningar och informationsdelning som kan kopplas till DPP. STICA samverkar med både svenska och nordiska aktörer.
- ReValue är ett aktuellt exempel på hur DPP kan användas för att utveckla nya, cirkulära affärsmodeller i praktiken. Syftet är att testa hur DPP-data kan användas för att effektivisera och förbättra återförsäljning av mode – med mätbara effekter på livslängd, klimatpåverkan och lönsamhet för både varumärken och marknadsplatser.

The Fiber Traceability Initiative har utvecklat en första version av en digitalt spårbar ullvärdekedja
Finns det DPP-projekt i Sverige inom andra branscher?
- Vissa svenska städer har deltagit i EU-finansierade smart city-projekt där digital spårbarhet i byggmaterial och energisystem testas – som grund för framtida DPP.
Svenska batteriproducenter arbetar med att implementera Battery Passport, vilket är en typ av DPP. Arbetet är kopplat till EU:s batteriförordning (EU 2023/1542). - Pilotprojekt görs i samverkan med RISE och EU-projekt, där svenska företag testat kemikalieinformation kopplat till DPP.
Finns någon samlande plattform för DPP i Sverige?
SwePass är en nationell plattform som ska stärka spårbarheten i värdekedjor och hjälpa svensk industri att möta ökade hållbarhetskrav. SwePass samlar partners från flera branscher för att stödja ställa om till hållbara system och övergå till klimatneutral och cirkulär produktion med resurseffektiva och motståndskraftiga värdekedjor.
Vilka produkter omfattas inte av lagkrav på DPP?
I dagsläget (2025) finns det ingen komplett och definitiv lista över produkter som undantas från kravet på DPP, eftersom reglerna fortfarande är under utveckling inom ramen för EU:s föreslagna ekodesignförordning för hållbara produkter (ESPR). Produkter som för närvarande inte omfattas av DPP-krav är livsmedel, läkemedel och medicintekniska produkter, foder och animaliska biprodukter, militär utrustning. Dessa produktgrupper är exkluderade för att de antingen redan har omfattande spårbarhetskrav och märkningssystem eller regleras under särskilda EU-förordningar.
Axfoundations roll
Axfoundation arbetar för att möjliggöra en hållbar omställning i praktiken. Genom att initiera och driva pilotprojekt som ReValue och The Fiber Traceability Initiative visar vi hur digitala produktpass kan användas för att skapa konkret värde – för företag, konsumenter och en hållbar utveckling.