2019-09-18
Nudging för klimatsmarta livsmedelsval
I dag står livsmedel för cirka 25% av individens klimatavtryck. Samtidigt visar studier att konsumenter...
Läs merI dag står livsmedel för cirka 25% av individens klimatavtryck. Samtidigt visar studier att konsumenter genom ökad kunskap kan halva sin klimatpåverkan från just livsmedel. Så – hur kan vi uppmuntra konsumenter till ett mer hållbart beteende? I ett pilotprojekt stöttade Axfoundation under 2019 e-handeln Mat.se att använda nudging för att guida kunderna till mer klimatsmarta val. Samma år lanserade Mat.se den största klimatmärkningen av livsmedel som någonsin hade gjorts.
2019-09-18
I dag står livsmedel för cirka 25% av individens klimatavtryck. Samtidigt visar studier att konsumenter...
Läs mer2019-09-04
Migrantarbetare i Thailand är ett tidigare projekt där Axfoundation samlat livsmedelsbranschen i "The Nordic Initiative"...
Läs mer2019-08-29
Den mest effektiva vägen till etablering i ett nytt land går via jobb och språk....
Läs mer2019-08-27
Allt började med en praktisk hållbarhetsutmaning: Det tar 7–8 år för en utrikesfödd att hitta...
Läs mer2019-04-24
När Axfoundation för åttonde gången anordnade seminariet Människans Natur, tog sig experter an naturen, kroppen,...
Läs mer2019-03-28
I projektet ”Från avfall till mode” siktade Axfoundation, Axel Johnson International och Filippa K mot...
Läs mer2018-10-04
Migranternas barn är ett tidigare projekt med stöd från Axfoundation i samarbete med Stockholm Stadsmissionen...
Läs mer2018-09-27
Hur kan vi öka återvinningsgraden av plast? Särskilt den plast som är förorenad och idag...
Läs mer