Nudging för klimatsmarta livsmedelsval
I dag står livsmedel för cirka 25% av individens klimatavtryck. Samtidigt visar studier att konsumenter...
Läs merI dag står livsmedel för cirka 25% av individens klimatavtryck. Samtidigt visar studier att konsumenter genom ökad kunskap kan halva sin klimatpåverkan från just livsmedel. Så – hur kan vi uppmuntra konsumenter till ett mer hållbart beteende? I ett pilotprojekt stöttade Axfoundation under 2019 e-handeln Mat.se att använda nudging för att guida kunderna till mer klimatsmarta val. Samma år lanserade Mat.se den största klimatmärkningen av livsmedel som någonsin hade gjorts.
I dag står livsmedel för cirka 25% av individens klimatavtryck. Samtidigt visar studier att konsumenter...
Läs merVi vet att vi på totalen måste äta mindre kött, både för vår hälsa och...
Läs merÖkande antibiotikaresistens är ett av de tio största globala hoten mot människors hälsa. För att...
Läs merI Sverige finns stora resurser av näringsrik sjömat, men endast ett fåtal arter landas och...
Läs merVisste du att cirka 80% av maten i en vanlig livsmedelsbutik är beroende av humlor...
Läs merDe flesta utmaningar som jordbruket brottas med idag – stora utsläpp av växthusgaser, jorderosion, näringsläckage...
Läs merPå Torsåker gård undersöker Axfoundation tillsammans med forskare och lantbrukare tekniker och odlingssätt som bidrar...
Läs merDe flesta problem som jordbruket brottas med idag – stora utsläpp av växthusgaser, jorderosion, näringsläckage...
Läs mer