Nudging för klimatsmarta livsmedelsval
I dag står livsmedel för cirka 25% av individens klimatavtryck. Samtidigt visar studier att konsumenter...
Läs merI dag står livsmedel för cirka 25% av individens klimatavtryck. Samtidigt visar studier att konsumenter genom ökad kunskap kan halva sin klimatpåverkan från just livsmedel. Så – hur kan vi uppmuntra konsumenter till ett mer hållbart beteende? I ett pilotprojekt stöttade Axfoundation under 2019 e-handeln Mat.se att använda nudging för att guida kunderna till mer klimatsmarta val. Samma år lanserade Mat.se den största klimatmärkningen av livsmedel som någonsin hade gjorts.
I dag står livsmedel för cirka 25% av individens klimatavtryck. Samtidigt visar studier att konsumenter...
Läs merMigrantarbetare i Thailand är ett tidigare projekt där Axfoundation samlat livsmedelsbranschen i "The Nordic Initiative"...
Läs merVi vet att vi på totalen måste äta mindre kött, både för vår hälsa och...
Läs merDen mest effektiva vägen till etablering i ett nytt land går via jobb och språk....
Läs merAllt började med en praktisk hållbarhetsutmaning: Det tar 7–8 år för en utrikesfödd att hitta...
Läs merSeminarieserien Människans Natur är en informell salong med sand mellan tårna och skit under naglarna....
Läs merÖkande antibiotikaresistens är ett av de tio största globala hoten mot människors hälsa. För att...
Läs merI Sverige finns stora resurser av näringsrik sjömat, men endast ett fåtal arter landas och...
Läs mer